Nabíjecí zástrčky / konektory

Nabíjecí zástrčky / konektory AC (nabíjení střídavým proudem)


Nabíjecí zástrčka / konektor Typ 1 (Yazaki)

Zástrčka Typ 1 je jednofázová zástrčka AC (signalizační protokol SAE J1772), která umožňuje nabíjení výkonem až 7,4 kW (230 V, 32 A). Tento standard se používá hlavně v Asii a v Severní Americe. V Evropě je spíše výjimečný, proto se téměř nevyskytují nabíjecí stanice s trvale připojeným nabíjecím kabelem Typ 1.

Nabíjecí zástrčka / konektor Typ 2 (Mennekes)

Třífázová zástrčka AC Typ 2 (signalizační protokol SAE J1772) je v Evropě nejrozšířenější a stala se standardem. V soukromém sektoru je běžný nabíjecí výkon až 22 kW (400 V, 32 A), zatímco na veřejných nabíjecích stanicích je možný nabíjecí výkon až 43 kW (400 V, 63 A). Většina veřejných nabíjecích stanic je vybavena zásuvkou Typ 2. Lze k nim připojit jakýkoli nabíjecí kabel režimu / Mode 3, takže lze nabíjet elektromobily se zástrčkami Typ 1 i Typ 2.
Tato zástrčka se často označuje jako „Mennekes“ podle stejnojmenné německé firmy Mennekes Elektrotechnik GmbH & Co. KG, která vypracovala její návrh.

Nabíjecí zástrčka / konektor GB/T

V Číně vyvinutá zástrčka AC s označením GB/T se používá pouze v Číně. Na první pohled se příliš neliší o zástrčky Typ 2, ale vodiče jsou uvnitř uspořádané v obráceném pořadí a není tudíž kompatibilní.

Nabíjecí zástrčky / konektory DC (nabíjení stejnosměrným proudem)


Nabíjecí zástrčka CCS kombinovaná (CCS / kombinovaný nabíjecí systém / Combined Charging Systém) Typ 1 a Typ 2

V případě kombinovaného nabíjecího systému se jedná o zástrčky Typ 1 nebo Typ 2, ke kterým jsou v dolní části připojeny 2 přídavné kolíky. Tato zástrčka podporuje nabíjení střídavým proudem (AC) i stejnosměrným proudem (DC). V případě nabíjení stejnosměrným proudem DC (rychlonabíjení) fungují tyto 2 kolíky a z horní části zástrčky jen komunikační pin a zemnící vodič. Zástrčka CCS umožňuje nabíjecí výkon až 350 kW. V praxi se tato hodnota pohybuje spíše kolem 50 až 150 kW.
Zástrčka CCS Typ 1 je běžná v USA, CCS Typ 2 v Evropě.

Nabíjecí zástrčka / konektor CHAdeMO

Nabíjecí zástrčka / konektor DC byla vyvinuta v Japonsku a umožňuje rychlonabíjení až do výkonu 150 kW. Na většině veřejných dobíjecích stanic je však k dispozici pouze 50 kW, což je obvykle zcela dostačující. Následující výrobci nabízejí elektromobily kompatibilní se zástrčkou CHAdeMO: BD Automotive, Citroën, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (s adaptérem) a Toyota. Nicméně takřka všichni od těchto zástrček sami upouštějí ve prospěch zástrček CCS.

Nabíjecí zástrčka Supercharger Tesla

Tesla používá u Superchargerů DC upravenou verzi zástrčky Mennekes Typ 2. Ta umožňují nabít Model S na 80 % během 30 minut při nabíjecím výkonu až 120 kW (stejnosměrný proud). Tesla používá sice odlišnou zástrčku, ale nabízí i adaptéry pro ostatní typy zástrček. U svého Modelu 3 se v Evropě rozhodla pro zástrčku CCS Typ 2.