Jedním z kritérií pro koupi nového elektromobilu mohou být kromě nákladů na pořízení nebo financování také náklady na údržbu. V případě elektromobilů je hlavním faktorem spotřeba elektrické energie. Podle údajů výrobců aktuálně dostupných elektromobilů se spotřeba elektrické energie na 100 km jízdy pohybuje mezi 12 a 30 kWh.
Tyto průměrné údaje výrobců se samozřejmě v praxi mění v důsledku následujících faktorů:
- skutečná rychlost jízdy
- celková hmotnost včetně nákladu a cestujících
- další spotřebiče, jako je topení, klimatizace a zábavní systém.
Stejně jako u vozidel se spalovacími motory závisí tedy skutečná spotřeba elektromobilů na provozu, způsobu jízdy a dalších faktorech, jako je roční období a spotřebiče, například topný systém.
Spotřebu elektrické energie a související náklady na ni u elektromobilů neovlivňuje pouze to, jak efektivně příslušné motory zpracovávají energii. Rozhodující jsou také ztráty při nabíjení, při "doplňování" elektřiny. Konkrétně to znamená, že řidiči elektromobilů spotřebují na nabíjecí stanici více energie, než kolik se jí skutečně dostane do baterie. ADAC zkoumal skutečnou spotřebu elektromobilů na nabíjecí stanici v porovnání s údaji v palubním počítači a zjistil, že v závislosti na vozidle se tyto hodnoty liší o 10 % až 25 %. Spolu s dalšími nepřesnostmi palubních počítačů se mohou ztráty při nabíjení značně sčítat.
Spotřeba elektromobilu
Jedním z kritérií pro koupi nového elektromobilu mohou být kromě nákladů na pořízení nebo financování také náklady na údržbu. V případě elektromobilů je hlavním faktorem spotřeba elektrické energie. Podle údajů výrobců aktuálně dostupných elektromobilů se spotřeba elektrické energie na 100 km jízdy pohybuje mezi 12 a 30 kWh.
Tyto průměrné údaje výrobců se samozřejmě v praxi mění v důsledku následujících faktorů:
- skutečná rychlost jízdy
- celková hmotnost včetně nákladu a cestujících
- další spotřebiče, jako je topení, klimatizace a zábavní systém.
Stejně jako u vozidel se spalovacími motory závisí tedy skutečná spotřeba elektromobilů na provozu, způsobu jízdy a dalších faktorech, jako je roční období a spotřebiče, například topný systém.
Spotřebu elektrické energie a související náklady na ni u elektromobilů neovlivňuje pouze to, jak efektivně příslušné motory zpracovávají energii. Rozhodující jsou také ztráty při nabíjení, při "doplňování" elektřiny. Konkrétně to znamená, že řidiči elektromobilů spotřebují na nabíjecí stanici více energie, než kolik se jí skutečně dostane do baterie. ADAC zkoumal skutečnou spotřebu elektromobilů na nabíjecí stanici v porovnání s údaji v palubním počítači a zjistil, že v závislosti na vozidle se tyto hodnoty liší o 10 % až 25 %. Spolu s dalšími nepřesnostmi palubních počítačů se mohou ztráty při nabíjení značně sčítat.